Bijtelling
Volgend jaar zal de bijtelling waarschijnlijk gelijk blijven. Deze standaardbijtelling van 22% geldt al een aantal jaren. De korting voor elektrische auto's zal, zoals al eerder aangekondigd, per 1 januari van 6% naar 5% gaan. Dit komt erop neer dat je, als je in een elektrische auto van de zaak uit 2025 gaat rijden, je vijf jaar lang 17% bijtelling betaalt over de eerste € 30.000. Daarboven geldt het normale tarief van 22%.
Waar wij wel een nieuwe regeling verwachten, is bij de 'afkoop' van de bijtelling voor bestelauto's. Deze 'eindheffing doorlopend afwisselend gebruik bestelauto' is al jaren € 300 per bestelauto per jaar. Wij vermoeden dat dit bedrag geïndexeerd wordt.
Vervallen ondernemersvrijstelling BPM
Dat per 2025 de BPM-vrijstelling voor ondernemers komt te vervallen, is geen nieuws. Voor bestelauto's die niet onder de overgangsregeling vallen, moet BPM betaald worden. Deze BPM wordt dan niet meer op een vast percentage van de catalogusprijs gesteld, maar wordt afhankelijk van de CO2-uitstoot van die bestelauto. Op Prinsjesdag horen we meer daarover. Wij verwachten dan ook een forfait voor bestelauto's waarvan de CO2-uitstoot niet bekend is.
Motorrijtuigenbelasting
Wij zijn benieuwd naar de motorrijtuigenbelastingplannen voor volgend jaar. Het is al bekend dat een elektrische auto en een plug-in hybride auto per 1 januari meer motorrijtuigenbelasting gaan betalen. Mogelijk komt er een tegemoetkoming voor deze auto's omdat zij - door de accu - veel meer wegen dan 'gewone' auto's.
Accijns
Mogelijk goed nieuws voor iedereen zonder elektrische auto. De korting op de accijnzen wordt misschien nog even verlengd. Dit betekent in de praktijk een korting bij de pomp.
]]>