Gebruik van cookies

J&T Autolease gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u gepersonaliseerde advertenties te zien krijgt door persoonsgegevens te verzamelen. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar jentautolease.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u J&T Autolease toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze website. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen. Als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, raadpleeg onze Cookie Policy en Privacyverklaring.   

Accept cookies Change settings

Auto & Verkiezingen

22 november 2023
Dit jaar is de uitkomst van de verkiezingen misschien wel spannender dan ooit. Er zijn veel zwevende kiezers die waarschijnlijk pas in het stemhokje gaan beslissen op welke partij zij hun stem gaan uitbrengen.
Hoewel het altijd nog maar de vraag is wat er uiteindelijk van terechtkomt, zetten wij hier een aantal plannen op het gebied van de auto op een rij. Deze zijn afkomstig uit de publicaties over de verkiezingsprogramma's van de diverse partijen.

Wij pretenderen niet volledig te zijn, dus mocht je een partij of een bepaald standpunt over autobelastingen missen dat volgens jou beslist in dit overzicht thuishoort, laat het ons dan gerust weten.

Kilometerheffing

De NSC van Pieter Omzigt geeft aan tegen de kilometervergoeding te zijn, net als de PVV van Geert Wilders en de BBB van Caroline van der Plas. De VVD wil het rekeningrijden invoeren tegen eenzelfde bedrag onafhankelijk van tijd of plaats. Groen Links - PvdA, met als lijsttrekker Frans Timmermans, wil een variabele kilometerheffing van € 0,06 per kilometer voor personenauto's plus € 0,03 op drukke wegen. D66 van Rob Jetten stelt een kilometerheffing voor waarvan de hoogte afhankelijk is van de uitstoot van de auto en de locatie waarop gereden wordt. Het CDA van Henri Bontebal stelt een kilometerheffing voor in stedelijk gebied plus een vignet van € 85 voor alle auto's die de weg op gaan. De ChristenUnie van Mirjam Bikker is voor een kilometerheffing op basis van CO2-uitstoot tegen een gemiddeld tarief van € 0,035 per kilometer plus een toeslag van € 0,005 tot € 0,15 per kilometer op drukke wegen.

Bijtelling

D66 is voor het verhogen van de bijtelling naar 25% met een uitzondering voor nulemissieauto's.

Reiskostenvergoeding

De VVD wil de reiskostenvergoeding met € 0,02 per kilometer verhogen, net als de CDA. De ChristenUnie wil de reiskostenvergoeding daarentegen verlagen naar € 0,19 per kilometer.

Wegenbelasting

De Partij voor de Dieren wil de wegenbelasting voor vervuilende auto's verhogen.

Hoewel wij ons uiterste best doen zorgvuldig te zijn, kan er een foutje in dit overzicht zitten.

]]>