Gebruik van cookies

J&T Autolease gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u gepersonaliseerde advertenties te zien krijgt door persoonsgegevens te verzamelen. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar jentautolease.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u J&T Autolease toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze website. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen. Als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, raadpleeg onze Cookie Policy en Privacyverklaring.   

Accept cookies Change settings

Privéauto gratis opladen bij de zaak? Vergeet de belasting niet!

6 september 2023
Stel je hebt als bedrijf een laadpaal. Zou het dan niet aardig zijn om jouw werknemers ook hun eigen, privéauto op te laten laden bij die laadpaal? Dat is super aardig natuurlijk, maar als je niet oppast loop je als bedrijf tegen een aantal vervelende fiscale consequenties aan. Welke dat precies zijn en hoe de Belastingdienst daar tegenaan kijkt? We zetten het hieronder voor u op een rij.

Allereerst moet je beseffen dat - gekscherend gezegd - alle voordelen die je aan jouw personeel geeft belast zijn met loonheffingen, tenzij ergens staat dat dat niet zo is. Mag jouw personeelslid zijn (of haar) privéauto opladen bij de zaak en betaalt hij daar een zakelijke prijs voor? Dan is er dus niets aan de hand omdat er geen voordeel is. Mag hij daarentegen zijn auto gratis of tegen een vriendenprijsje opladen? Dan is het natuurlijk een heel ander verhaal. Jouw personeelsid heeft een voordeeltje en dan moet je als bedrijf checken of en hoe daarover belasting moet worden betaald. Kijk dan bijvoorbeeld naar de volgende mogelijkheden om belasting te besparen of voorkomen:

Kilometervergoeding

Als bedrijf mag je jouw personeel een belastingvrije kilometervergoeding betalen van € 0,21 per zakelijke kilometer. Geef je jouw personeel een lagere vergoeding voor de zakelijke kilometers, dan kun je het overschot eventueel nog verrekenen met het voordeel van het gratis of goedkoop laden aan de zaak. Krijgt hij bijvoorbeeld een kilometervergoeding van € 0,10 voor de zakelijke kilometers die hij met zijn eigen auto rijdt? Dan heb je nog € 0,11 per zakelijke kilometer over om het laadvoordeel mee te compenseren.

Voorbeeld

De werknemer rijdt jaarlijks 10.000 kilometer voor de zaak met zijn privéauto. De werknemer heeft in dat jaar voor € 1.000 gratis zijn privéauto opgeladen bij de laadpaal van de zaak.

Het voordeel voor de werknemer is € 1.000. Van de belastingvrije kilometervergoeding is nog € 0,11 over (zie hiervoor). Bij 10.000 zakelijke kilometers gaat dat om een bedrag van € 1.100. Per saldo hoeft er dus geen belasting betaald te worden voor het gratis opladen bij de zaak.

Voorzieningen op de werkplek

Een andere mogelijkheid waar het bedrijf naar zou kunnen kijken, is de regeling voor voorzieningen op de werkplek. Wanneer je bepaalde voorzieningen op de werkplek gebruikt, is dit soms belastingvrij. Het moet dan grofweg gaan om zaken die jouw personeel op de werkplek gebruikt maar waarvan ze ook in privé voordeel hebben, denk daarbij bijvoorbeeld aan een kop koffie of het maken van een privé printje.

Werkplekvoorzieningen zijn per saldo niet belast als ze aan de volgende regels voldoen:

  • De voorziening moeten geheel of gedeeltelijk op de werkplek worden ge- of verbruikt
  • Het aanbieden van de voorziening moet redelijk zijn; en,
  • Het betreft een voorziening waarvan het niet gebruikelijk is deze elders te ge- of verbruiken.

Tja, wat denk je? Zou daar het opladen van een privéauto ook onder kunnen vallen? Een kennisgroep van de Belastingdienst heeft daar eens over nagedacht. Zij nemen het standpunt in dat het opladen van een privéauto niet onder deze regeling valt en dus gewoon belast moet worden. Het is interessant dat zij van mening zijn dat het opladen van een privé fiets, net als het opladen van een privé mobiele telefoon wel onder deze regeling valt. Kortom: volgens de Belastingdienst mag je jouw werknemers dus wel hun elektrische fiets gratis op laten laden aan de zaak, maar niet hun elektrische auto. Om de belastingheffing hierover te voorkomen ben je dus aangewezen op het eventuele restant van de belastingvrije kilometervergoeding.

Wil je het standpunt van de kennisgroep van de Belastingdienst lezen? Klik dan op deze link.




]]>