Laadpunten: Voor het opladen van de auto heb je de keuze uit verschillende laadpunten zoals;
De locaties, beschikbaarheid, laadsnelheid en kosten kun je zien in de MultiTankcard-App.
De oplaadsnelheid kan per laadpunt sterk verschillen en varieert van max. 7,4 kW bij 1-fase aansluitingen tot max. 22kW bij 3-fase aansluitingen. Publieke laadpunten zijn uitgevoerd om max. 22kW te kunnen opladen, echter het kan voorkomen dat deze capaciteit tijdelijk wordt verminderd tijdens piekuren. De capaciteit bij snellaadpunten kan oplopen tot 50kW.
Naast het laadpunt wordt de laadsnelheid bepaald door de capaciteit van de auto (1 of 3 fase) en zaken zoals de vullingsgraad van de accu en de buitentemperatuur.
De providers van de laadpunten bepalen het tarief voor het laden. De publieke laadpunt providers zijn verplicht de tarieven kenbaar te maken van het laadpunt en deze zijn zichtbaar op de MTc-App. De laadkosten kunnen bestaan uit opstart- en laadkosten. De tarieven kunnen sterk verschillen en zeker wanneer er sprake is van snellaadpunten.
Voor het starten van de laadsessie en de verrekening van de laadkosten maak je gebruik van een laadpas of laadsleutel. J&T Autolease maakt gebruik van de MTc E-pas en belast uitsluitend de door de provider in rekening gebrachte kosten maandelijks aan je door.
Er is keuze uit een laadpas uitsluitend voor Nederland of voor Europa. Met beide passen kun je ook brandstof tanken in Nederland voor het geval dat je een hybride auto of een tijdelijke auto rijdt.
Elektrisch laden met de laadpas in het buitenland is een extra optie. Door de andere EV-infrastructuur in het buitenland kun je niet van elk laadpunt gebruik maken. De locaties van de laadpunten kun je vinden in de MTc-App. De in rekening gebrachte laadkosten kunnen verhoogd worden met een toeslag.
Indien je zakelijke laadpas alleen laden in Nederland toestaat dan zal je voor laden in het buitenland een privé laadpas moeten aanschaffen. Er zijn meerdere aanbieders van laadpassen met Europese dekking. De prijzen variëren per aanbieder en bestaan meestal uit een vaste maandelijkse bijdrage en/of een toeslag per oplaadsessie.
Als je de keuze maakt voor een elektrische of hybride auto is het belangrijk om te checken of je gebruik kunt maken van een thuislaadpunt. Raadpleeg het stroomschema (zie rechts) of een thuislaadpunt mogelijk is.
Voor het leveren van thuislaadpunten maken we gebruik van EV Company.
Het thuislaadpunt wordt op je eigen terrein gemonteerd aan je huis, garage of op een laadpaal. Hiermee wordt het thuislaadpunt een onderdeel van je huis en als zodanig valt deze binnen je opstalverzekering.
Indien je gebruik maakt van een gemeenschappelijke parkeerplaats en de eigenaar heeft je toestemming gegeven voor de plaatsing, dan dien je na te gaan of de opstalverzekering dekking geeft inzake eventuele schade aan of veroorzaakt door het thuislaadpunt.
EV Company heeft twee leasepakketten die aansluiten bij de laadbehoefte van de EV gebruikers. Er is keuze uit 1-fase of 3-fase aansluitwaarde met automatische verrekening van het thuisstroomverbruik via de laadpas. Met behulp van het volgende stroomschema kun je een keuze maken.
Beide pakketten zijn voorzien van standaard installatie, een onderhoud/storingscontract en een abonnement voor de kostenverrekening. Alle laadpalen zijn zgn. sim-lock vrij waardoor de MTc E-pas en eventueel andere passen gebruikt kunnen worden.
Indien je gaat verhuizen en het thuislaadpunt wilt verplaatsen, zijn onderstaande zaken van belang:
Het hele proces kan uitgevoerd worden door de leverancier van het laadpunt. De kosten van een verhuizing zijn nooit onderdeel van het leasecontract. Je dient dit zelf af te handelen met de leverancier. Het is belangrijk om tijdig contact met de leverancier op te nemen voor de planning van de verhuizing van het oplaadpunt.
Het inleveren van een elektrische of hybride auto is niet anders dan het inleveren van een auto met een brandstofmotor. Indien er een thuislaadpunt is meegenomen in jouw contract, dan zijn er drie mogelijkheden:
Er zijn een aantal zaken van belang om te bepalen of het huidige thuislaadpunt aansluit op de behoefte van de nieuwe situatie.
Indien blijkt dat er voor het laadpunt een aanpassing nodig is van 1-fase naar 3-fase, dan dient zowel het laadpunt als de meterkast te worden aangepast. Neem contact op met de leverancier van de laadpaal of, indien het laadpunt bij ons is meegeleased, met onze leverancier EV Company. Zij kunnen je aangeven welke aanpassingen er nodig zullen zijn en welke kosten hieraan verbonden zijn.
Met jouw nieuwe auto ontvangt je ook een nieuwe laadpas. Deze laadpas is al geactiveerd en werkt bij publieke en snellaadpunten en in het algemeen ook bij het thuislaadpunt. Mocht de pas onverhoopt niet werken neem dan contact op met de back-office provider van het laadpunt, zodat deze kan assisteren bij het koppelen van de pas.